torsdag 21. april 2016

Tentamen


I denne oppgaven skulle jeg ta fotografier av motiver jeg ellers aldri syntes om eller ser. Jeg har valgt å fotografere motiver jeg ikke tenker over i hverdagen, men omgås hver eneste dag. Når jeg tar bilder liker jeg å ha kontroll, men i denne oppgaven har jeg mistet kontroll og beveget meg ut av min komfortsone. Nedenfor seg du flere sammensatte bilde, redigert er øverst, og det originale på toppen.

 Da jeg fikk oppgaven gikk jeg først rundt for å se etter motiver jeg kunne fotografere. Plutselig fløy det en skjære forbi meg. Jeg tok bildet veldig spontant, og trodde ikke det ble noe bra resultat. Da jeg så bildet på datamaskinen senere hadde jeg fått med det gylne snitt og en fin komposisjon. Bildet kuttet i «Photoshop» ved hjelp av «Crop», og redigert kontraster i «Curves». Syntes ikke bildet trengte en voldsom redigering, og det kunstneriske uttrykket kom av seg selv. Det er morsomt å se hvordan et foto kan fremme et budskap og uttrykke følelser uten en ekstrem redigering. 


I dette bildet eksperimenterte jeg med lang lukker. Vi har jobbet en del med dette tidligere i år, så jeg syntes det var gøy å bruke igjen. Når jeg tar i bruk lang lukker føler jeg at kontrollen ligger i motivet, og dermed beveger jeg meg utenfor komfortsenen. Jeg kan ikke styre kamera eller motivet. Bildet har jeg redigert i Photoshop ved hjelp av «Curves», «Contrast» og «Crop». Jeg syntes de ulike innstillingene på kameraet kan gjøre bildet mer spennende. Dette bildet får meg til å føle på den banale og kjedelige hverdagen, samtidig fungerer bilen med lang lukker som et svært spennende moment. 



Mitt tredje bilde er rediger i Photoshop. Der har jeg brukt redigeringene «Levels» og «Contrast». Ved hjelp en klar bruk av kontrast skaper jeg et livlig preg over bildet. Jeg valgte dette bildet fordi det er noe jeg ikke ville tatt bilde av til vanlig, eller lagt merke til. Tilfeldighetene slår også inn i motivet, de har kaffepause og snakker til meg mens jeg fotograferer. Det er også morsomt å se hvor stor effekt mannen til høyre har. Bildet ble tatt kjapt, og jeg kuttet av hodet. Det gjør bildet anonymt og spennende. Spontaniteten var en utfordring for meg. Jeg har tenkt på komposisjonen, og vinkelbruk.

 

Egenvurdering:

I denne oppgaven har jeg gått ut av min trygge bilde-tilværelse. Det er veldig vanskelig å miste kontroll, og det må komme naturlig. I starten følte jeg bildene var totalt mislykket. Men, dette var jo en del av oppgaven. Alt skal ikke være planlagt til hver minst detalj. Alle bildene er lite redigert, og dette skaper en rød tråd gjennom hele oppgaven. Jeg har lært at jeg må tørre å gå ut av min egen komfortsone, og eksperimentere med ulike motiver. Jeg har prøvd å se noe nytt i ellers kjedelige situasjoner og motiver. Kamerabruken har vært svært variert i disse tre fotoene, også redigeringen. Avstand og teknikker er også eksperimentert med. Jeg har lært at man ikke trenger å lete etter motivet, for det kommer til deg. Det er mulig å få bra foto i nærområde til skolen, og jeg har funnet motiver jeg ikke visste eksisterte. I denne oppgaven har jeg endret mitt perspektiv på ting, og et nytt landskap er kommet til syne. Jeg tror denne oppgaven vil ha stor innvirkning på min fotografering senere. Redigering er ikke alltid nødvendig, men det er lærerikt og gøy å se hvordan uttrykket kan endre seg ved bruken av dette. Alt i alt har det vært ukomfortabelt å ta slike bilder, men jeg har lært mye om både fotografering og meg selv som fotograf. Jeg er kjempe glad for denne erfaringen, og syntes det er gøy å gå for meg selv å ta bilder. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar