mandag 23. mai 2016

Trær som levende kulturminne

I denne oppgaven skulle vi ut å ta bilder med pinhull. Bildene er tatt med min Iphone, og jeg laget linsen på skolen. Det man trenger for å ta bilde med pinhull er et kamera, nål, papir og teip. Du stikker et veldig lite hull i papiret, og teiper fast til kameralinsen. Denne metoden å ta bilde med skiller seg ut fra andre typer linser. Pinhullet lager et uskarpt og spennende preg. I denne oppgaven skulle vi jobbe sammen i grupper for å lage en plakat. Motivet skulle være gamle trær. Trær kan være levende kulturminner, og det er derfor svært interessant å ta bilde av dette. Jeg har jobbet sammen med Kamilla. Nedenfor kan du se mine favoritt bilder av trær tatt med pinhull.


Dette bildet er tatt fra froskeperspektiv. Jeg valgte å ta bildet fra denne vinkelen for å fremme treets styrke og levetid. Man ser at treet er stort, og strekker seg langt mot himmelen. Ved bruk av pinnhulllinsen ser det ut som bildet er tatt med et gammeldags kamera, og dette forsterker inntrykket av et gammelt tre. Bildet er redigert i Photoshop ved hjelp av "Contrast" og "Brightness". Jeg syntes bildet var fint som det var, og trengte derfor ikke mye redigering.


Dette bildet er av det samme treet, men fra en annen vinkel. Jeg syntes det er et levende kulturminne for denne skolen, og har derfor lagt stor vekt på dette treet. Her ser man også treets kraft, og høyde. Jeg ser at det har levd i mange, mange år. Bildet er redigert i Photoshop ved hjelp av "Curves". 

Mine forslag til plakat kan du se nedenfor 


Denne plakaten er fin fordi treet kommer i fokus. Det er et godt samspill mellom alle elementene, og jeg tror plakaten vil vekke oppmerksomhet. Skriften jeg har valgt er "Arial", den er lett å lese, stilren og tar derfor ikke fokuset vekk fra treet.


Denne plakaten er jeg også veldig fornøyd med. Elementene kommer fint frem, og liker at bildet forsvinner inn i bakgrunnen. 




Denne plakaten har jeg valgt å lage veldig simpel, med enkle farger. I motsetning til designet har jeg valgt en rund ramme rundt bilde for å lage et mer gammeldags særpreg. Treet kommer fint frem, og rammen minner meg om gamledager. Denne plakaten har jeg og Kamilla valgt å bruke fordi den er veldig oversiktlig og stilren. Det er et fint samspill mellom elementene og bildet. Budskapet om treet kommer lett til syne, og overskriften fremmer dette. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar