mandag 23. mai 2016

Egenvurdering våren 2016

I år har vi vært gjennom flere ulike oppgaver, arbeidsmetoder og dokumentert dette på bloggen. Noen oppgaver har vært mer utfordrende enn andre, og jeg har virkelig prøvd mitt beste når det kommer til innsats. Året har vært fylt med flere utfordringer og jeg har lært masse nytt.

Foto
Når det kommer til foto er dette noe jeg liker å holde på med. Jeg er glad i å ta bilder, og redigere dem. Dette faget har gitt med mange nye kunnskaper, og muligheten til å utvikle mine ferdigheter og sider ved med selv. Jeg har lært å bruke programmer som "InDesign", "Photoshop" og utforme min egen blogg. Jeg har lært å bruke flere redigeringer, og tilpasse bildet ulike redigeringer. Jeg har lært hvordan man kan lage plakater, og reklame ved hjelp av layers, og sammensetningen av bilde og tekst.

I år har jeg virkelig blitt satt på prøve. For meg har det tidligere vært vanskelig å bevege meg utenfor komfort-sonen, men i år har jeg måttet prøve dette. Jeg har lært å se ting i hverdagen som man ellers ikke legger merke til. Jeg har lært hvordan jeg kan gjøre et bilde spennende ved hjelp av motiv og miljø, og at det ikke er behov for noen ekstremredigering. Jeg har lært å ta bilder uten å tanke særlig over hvordan og komme meg bort fra de trygge omgivelsene. Likevel har jeg også lært å ta bilde med hensyn til komposisjon og det gyldne snitt.

Jeg er veldig glad for at vi har brukt så mye tid på foto dette året. Jeg har fått mulighet til å bli enda bedre kjent med mitt speilreflekskamera, og kan bruke det på en helt annen måte enn tidligere.

Blogging 
Bloggen har jeg brukt hyppig gjennom hele semesteret. Jeg trives veldig godt med denne arbeidsformen. Ved bruk av blogg har jeg fått mulighet til å gå tilbake i arkivet å endre på eldre innlegg etterhvert som jeg har lært og fått tilbakemelding. På bloggen har jeg alle oppgavene mine samlet på et sted, og det er lett å finne frem. Det jeg liker spesielt godt med bloggen, er at jeg kan gå å besøke andre blogger for å hente inspirasjon og motivasjon. Oppgavene til bloggen har vært jevnt fordelt utover året. Dette gjør at du får en fyldig blogg, samtidig er det ikke alt for mye jobb hver uke. Jeg har vært opptatt av å poste ting på bloggen hver uke, og merker også at dette gjorde faget lettere for meg. Om jeg hadde hatt mye å ta igjen på bloggen ville dette vært slitsomt. Bloggen kan du jobbe med hvor som helst, skolen, hjemme eller fra mobil. Syntes det er kjempe gøy med blogg, og er glad for at jeg har fått bruke det så ofte.

Arbeidsmetoder 
Dette faget har lært meg å jobbe bedre på en selvstendig måte, men jeg har også fått samarbeidet mye. Det at vi sitter i grupper i timene har gitt meg mye. Jeg har fått mulighet til å jobbe selvstendig, men samtidig kan jeg spørre andre om råd, og få inspirasjon. Dette har også ført til et godt klassemiljø, hvor alle har god kontakt. Jeg likte spesielt godt da ukene vi jobbet med grafitti, klassen var mindre og vi hadde det veldig koselig.

Jeg liker også de dagene vi får jobbe ute. Da kan jeg bevege man rundt å ta bilder fritt, sammen med andre eller alene. Når jeg jobber på skolen har jeg fått nytte av Powerpointer som har blitt vist, og lærerens veiledning og smittende engasjement. Er veldig fornøyd med at vi ofte får tilbakemelding på arbeidet vi gjør, og en rekke vurderinger underveis i semesteret.

Egen innsats og beste oppgaven 
Gjennom hele året har  jeg jobbet så godt jeg kan. Har lagt ned mye arbeid i bloggen, og brukt mye tid på å ta bilder. Det hjelper svært mye på innsatsen at jeg interesserer meg for foto, og de jevnlige vurderingene og tilbakemeldingene. Jeg forventer mye av meg selv, og er fornøyd med hva jeg har klart å oppnå og prestert dette året.

Min beste oppgave vil jeg si var tentamen. Jeg velger å si tentamen fordi det var den oppgaven som ga meg mest utfordring, og mest lærdom. I denne oppgaven endret jeg mitt perspektiv på foto, og et nytt landskap kom til syne. Denne oppgaven har virkelig gått inn på meg, og jeg lært masse om meg selv og foto.


Alt i alt er jeg utrolig glad for at jeg valgte dette faget. Jeg har lært utrolig mye som jeg tror vil komme til nytte senere i livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar