søndag 11. oktober 2015

Lukketid

I uke 41 har vi jobbet med lang og kort lukketid. Det kreves et godt samspill mellom lukkeren og blenderen for å oppnå korrekt eksponering, og dette har bydd på utfordringer. Da vi fikk prøve oss frem i timene syntes jeg oppgaven var ganske så vanskelig, men etter mye øving fant jeg ut at ved bruk av lang lukker måtte jeg ta i bruk stativ for å få et bra resultat. Denne uken valgte jeg å ta turen til Rykene for å ta bilde av fossen. Rennende vann er en fin måte å fremstille bruken av lang og kort lukketid. Nedenfor ser du resultatet av oppgaven.


 Dybdeskarphet: f/5
ISO: 400
Eksponeringstid: 1/320 sek


Dybdeskarphet: f/32
ISO: 100
Eksponeringstid: 1/2 sek


Dybdeskarphet: f. 5.6
ISO: 400
Eksponeringstid: 1/400 sek


Dybdeskarphet: f/22
ISO: 100
Eksponeringstid: 1/5 sek


Personlig syntes jeg bildene med bruk av lang lukketid ble finest. De så mer levende og behagelige ut. Fossen avbildet med lang lukketid er dratt ut, og ligner et slør. Bildene med kort lukketid er mer detaljerte og får et skarpere preg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar