søndag 6. desember 2015

Linjer

I uke 48-50 har vi jobbet med linjer. Jeg har samarbeidet litt med Catarina og Kamilla under fotograferingen, men alle tok egne bilder. I denne oppgaven skulle vi ta bilder av hverdagslige motiver som viste frem linjer. Jeg oppdaget fort at det var linjer overalt rundt meg, og det mest krevende var å få rett vinkel, beskjæring og redigering. Ettersom man skulle fokusere på linjene i motivet, syntes jeg sterke kontraster var en god redigering. Har også prøvd meg ut og lekt med ``curves``. For å fokusere på de rette elementene beskjærte jeg bildene ved hjelp av ``crop``. Linjene i komposisjon skaper en fin helhet i bildet, og vekker interesse. Når bildene ble tatt har jeg valgt å ta hensyn til det gyldne snitt, det for å få et så bra bilde som mulig. Har prøvd å være variert ved bruk av horisontale, vertikale, diagonalt eller i en form. Alle bildene er tatt med Canon EOS 1100D.



Dette bildet er jeg veldig fornøyd med. Har redigert fargene i photoshop ved hjelp av ``curves`` og ``contrast``. Senere har jeg forsterket fargene ved å bruke ``Color balance`` . Da jeg tok dette bildet tenkte jeg mye på det gyldne snitt. Det gyldne snitt er en spesiell form for asymmetrisk balanse. Proporsjonen er preget av en høy kontrast som skaper liv i bildet. Elementene står i et forhold til hverandre som gjør at de fremmer og fullfører hverandre, dette skaper en god helhet i bildet preget av liv og spenning. Dynamikken har stor betydning når det kommer til formgivingen. Det er motsetningene som skaper bevegelse, kraft og liv i bildet. 


Dette bildet har også et spennende preg. For å få balanse i bildet har jeg tenkt mye på det gyldne snitt. Bildet helt til høyre har jeg redigert helt svart ved hjelp av ``curves``. Dette skaper en god helhet, og bildene ser levende ut. Fargene er med på å forsterke dette preget. Elementene fordeles ujevnt utover bildeflaten, altså er balansen asymmetrisk. Til tross for dette, fungere elementene godt sammen og laget en fin helhet i bildet. Linjenes rolle i dette motivet leder øyet inn i bildet ved å følge rekkverket nedover. Dynamikken i bildet forbinder vi med bevegelse, spenning, kraft og motsetning. Denne oppfatningen er forsterket ved bruk av sterke farger og høy kontrastbruk. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med bildet, og det ser levende ut.


Bildet ovenfor skiller seg ut fra de tidligere, men det er flott. Bildet er preget av sterke kontraster for å fremheve linjene. Harmonien i bildet vise en ro, balanse og samklang mellom stenene i bildet. Linjene danner en form ettersom de går som en vei i bølgeform. Balansen i dette bildet er symmetrisk fordi elementene er fordelt nesten likt på høyre og venstre side i bildet. Linjenes rolle i bildet er å skape en rytme og lage en vakker dybde. 

Egenvurdering: 

Dette er en oppgave som har vært veldig interessant å jobbe med. Jeg har aldri vært så bevisst på det gyldne snitt, balanse og bevegelse underveis i fotoprosessen. I starten syntes jeg det var vanskelig å finne linjene rundt meg, men da jeg først var i gang kunne jeg ikke bestemme hvilke jeg skulle velge. Jeg ble overrasket over hvor stor betydning redigeringen hadde for det ferdige foto. Jeg lærte hvordan helheten fremmes ved bruk av kontrast, fargebruk og beskjæring. Det jeg har lært mest om er balansen ved hjelp av symmetrisk balanse eller asymmetrisk balanse. Kontrastene kunne skape mer spenning og liv enn jeg hadde forestilt meg, og dette var gøy å leke seg med. Alt i alt var oppgaven vanskelig, men ikke minst veldig lærerik. Har lært mye, og føler jeg har ganske god kontroll nå. Det har vært en gøy prosess jeg har tatt mye lærdom fra. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar