onsdag 23. mars 2016

Bokomslag

I uke 10 og 11 har jeg jobbet med bokomslag. Bokomslaget har den egenskapen å skape oppmerksomhet, og det er derfor viktig å lage et bokomslag som fanger mottakeren. Når man tenker på leseopplevelser og leseglede tenker man gjerne tilbake på bokens omslag. Bokomslaget utgjør et førsteinntrykk, og kan være avgjørende for valg av bok. I denne oppgaven har jeg valgt å fokusere på nettopp dette. Jeg har gjennom hele prosessen tenkt mye på inntrykk, samspill, lesbar tekst og en oversiktlig struktur.

Fra oppgaven om linotrykk hadde jeg allerede tatt bilde av grafikken, og lagt bildene inn på datamaskinen. De var ferdig redigerte i "Photoshop". I denne oppgaven skulle jeg påføre elementene: overskrift, bilde og tekst. Nedenfor har jeg valgt ut mine fire favoritter til eventuelle bokomslag.


Det første jeg gjorde var å laste bildet inn i "InDesign". Jeg speilvendte bildet  for å få motivet på forsiden av boken. Jeg hentet forlag og strekkode fra google, og kopierte inn i mitt bokomslag. Det samme gjorde jeg med skriften på baksiden. Jeg har brukt skrifttypen "Arial" på tittelen, og "Times New Roman" på forfatter og bokomtale. Bokomslaget er svart, og står i kontrast til utskjæringene i hvitt. Jeg prøvde mange ulike farger på tittelen, men kom frem til at rød passet best. Fargene går fint sammen, og utfyller hverandre. Den rød fargen kan være et symbol på frykt eller død. Det er også det inntrykket jeg får av innholdet i boken når jeg ser på omslaget. Omslaget har en fin helhet, og fanger min oppmerksomhet. Teksten er lett å lese, og skaper nysgjerrighet som leseren.


I dette bokomslaget har jeg brukt skrifttypen "Arial" på tittel, og "Times New Roman" på forfatter og bokomtale. På skriften har jeg også tatt i bruk effekten "Italic" for å få det mer spennende, den skaper også en mer profesjonell og lesbar effekt over omslaget. Bildet i bakgrunnen er fylt med mange farger. Jeg har derfor valgt fargen svart på alt av skrift, for å ikke ta oppmerksomheten bort fra selve motivet. Dette er bokomslaget jeg er mest fornøyd med.


I dette bokomslaget har jeg brukt skrifttypen "Arial" på tittel og resten av skriften. Motivet uttrykker mye kraft og spenning, og syntes det passet seg best med en enkel skrifttype. Jeg har også flyttet meg litt ut av min komfortsone ved å ta i bruk en oransje farge på tittelen. Den står i kontrast til bakgrunnsmotivet. Jeg syntes fargene har et fint samspill, og utfyller hverandre.


I dette bokomslaget har jeg brukt skrifttypen "Arial" på tittel, og "Times New Roman". Jeg likte veldig godt at mine linotrykk var avlange så de kunne dekke hele coveret på boken. Det skaper en slags helthet, og skiller seg ut fra mange andre bøker. Dette vil skape oppmerksomhet. Her har jeg også testet ut en annen type farge på skriften, som bryter med bakgrunnsmotivet. Bakgrunnen kan assosieres med verdensrommet, og mysterier. Jeg syntes den gule skriften forsterket dette.

E G E N V U R D E R I N G

I denne prosessen har jeg lært mye nytt innen InDesign. Jeg har til tider vært svært frustrert, og alt har ikke gått som ønsket til en hver tid. Jeg laget mange bokomslag, men har valgt ut mine favoritter ovenfor. Etterhvert som jeg laget flere, så jeg fremgangen i verkene, Dette gav meg en mestringsfølelse og motivasjon til å jobbe videre. Jeg så at jeg hadde forbedret meg, og det gikk stadig fortere å lage omslagene. Jeg har etter en lang periode fått full kontroll på en rekke elementer innen InDesign. Det har vært spennende å prøve ut ulike farger og skrifttyper. Jeg har lært masse når det kommer til InDesign, utvikling, sammensetting og ikke minst om meg selv. Jeg har lært at man må tørre å prøve ut nye farger, størrelser og skrifter. Kjempe spennende, lærerik og morsom prosess!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar