tirsdag 1. mars 2016

Linotrykk - Høytrykk


I uke 4 til 7 har vi jobbet med linotrykk. Dette har vært en spennende prosess hvor vi har lært mye om både trykking og bruken av redskapene til linotrykk. Tidligere i Trykk og foto har vi jobbet med foto av dører, og dette skulle vi ta som utgangspunkt for oppgaven om linotrykk. Bildet jeg valgte å jobbe med skilte seg ut fra de andre bildene jeg hadde tatt av dører. Jeg ville eksperimentere, utforske og gikk ut av min egen komfort sone gjennom store deler av prosessen. En morsom ting er at trykket blir speilvendt i forhold til det originale bildet. Det er ikke lenget et foto. Trykket får et mer personlig preg med et kunstnerisk uttrykk. Ved å ta ibruk redigeringer i "FotoShop" kan man forsterke uttrykket, eller endre det helt. Jeg har lånt elementene i det originale fotoet, bearbeidet og bygget videre på det. Nedenfor kan du se utgangspunktet for oppgaven. 

























Da jeg hadde valgt utgangspunkt for resten av oppgaven, var første delen av prosessen fullført. Nå skulle jeg være kunstneren som bearbeidet platen og skape mitt eget bilde. Et grafisk blad er et avtrykk av en treplate, men kan også være på mye annet som for eksempel stein. Det første vi gjorde var å skrive ut bildet av døren vi hadde valgt. Deretter la vi bildet over et "Plenticopy" og tegnet over med penn. Dette gjorde vi for å kopiere trykket over på en linoleumsplate. Da dette var gjort var motivet tegnet inn i platen. Det neste vi gjorde var å varme opp platen noen minutter ved ovnen. Dette gjorde vi for at linoleumet skulle bli mykere og smidigere. Nå kunne vi skjære ut uten for mye motstand. Vi kunne skjære fritt i alle retninger.

I følge de norske grafikerne (http://www.norske-grafikere.no/hva-er-grafikk) utfører man høytrykk ved å legge trykksverten på platen med en valse, og dette fikk vi prøve. Da platen var ferdig skjært ut bestemte jeg mer for ulike farger jeg ville ta i bruk. Fargene skapte svært ulike uttrykk i bildet, og dette var spennende og eksperimentere med. Det var ikke bare fargene man kunne eksperimentere med, også bakgrunnen vi trykket på. For å få på farger/block-printing colour klemte jeg ut litt av innholdet på en transparent jeg teipet fast til bordet. Rullet det godt ut med valsen før jeg påførte det på linoleumsplaten. For mye farge kan ødelegge trykket, dette fikk jeg også erfare. Neste trinn er å finne en passende bakgrunn som fremhever fargene eller uttrykket man ønsker å fremheve. Deretter legges linoplaten på pressens bed. Jeg legger et ark midt over platen, så trykket blir jevnt og fint. Så trekker man over filteret før den sveives gjennom grafikkpressen. Nå er trykket ferdig, og må henges opp for å tørke.


R E S U L T A T 



Dette var resultatet av mitt første trykk. Utifra trykket så jeg at flere av utskjæringene ikke var dype nok. Om jeg ser bort ifra dette syntes jeg trykket et flott. Bildet er simpelt, men likevel fremmer kontrastene. 



Som du ser var denne oppgaven ganske krevende i starten, haha. Her tenkte jeg å ta i bruk en spennende bakgrunn som gjorde et enkelt trykk levende. Ble veldig skuffa da jeg så resultatet, men var ikke overraskende ettersom jeg brukte litt for mye farge. Dette tok jeg selvsagt lærdom fra, og dette gjentok seg ikke.


Dette trykket ble jeg veldig fornøyd med. Har redigert fargene i photoshop ved hjelp av "curves" og "contrast". Senere har jeg forsterket fargene ved å bruke "Color balance". Jeg tenkte på vinter da jeg valgte ut fargene jeg ønsket å bruke på trykket. Fargene fremstår som elementer, og elementene står i et forhold til hverandre som fullfører og fremmer hverandre. Det skaper en kraft i bildet som får frem vær og vind. 



Her brukte jeg det samme trykket, men tok i bruk en farget bakgrunn. Med dette gikk jeg litt ut av min komfortsone ettersom jeg ikke hadde særlig forventninger til resultatet. Jeg ble svært overrasket, og syntes trykket ble spennende, og hadde et annet uttrykk enn det forrige. For å forsterke fargen har jeg redigert "Contrast" i Photoshop. Jeg likte veldig godt at bakgrunnen ble synlig flere steder i bildet, og dette skapte en fin helhet. 



Dette bildet er også en av mine favoritter. Fargene i bildet uttrykker masse kraft, og for å forsterke dette har jeg redigert bildet i Photoshop. Jeg har redigert fargene i photoshop ved hjelp av "curves" og "contrast". Dynamikken i dette bildet forbindes med motsetning, kraft, styrke og liv. Fargene leder oss inn mot den mørke døren, linjene i bildet bidrar også til dette. 




Bildet er lite redigert, men forsterket fargene i Photoshop ved hjelp av "Curves". Fargene utgjør en magi i bildet. Jeg tenker dette bildet fremstiller en vindfull vinternatt, fargene er mørke. Men veldig levende og spennende. Det er morsomt å se hvordan fargene kan endre uttrykket i bildet. 


E G E N V U R D E R I N G 

Linotrykkprosessen har vært spennende og lærerik. Målene mine for perioden var å lære hvordan jeg skulle lage linotrykk. Jeg ville også lære å gjøre en vanlig foto om til et mer personlig og kunstnerisk uttrykk. Selv føler jeg at målene er nådd, og er fornøyd med resultatet. Mine første trykk ble ikke særlig gode, og dette gjorde meg litt umotivert. Senere i prosessen lærte jeg meg teknikken, og jeg mestret oppgaven bare bedre og bedre. Jeg syntes det var gøy å utforske og eksperimentere med flere ulike farger og bakgrunner. Ekstra spennende var det å se hvordan disse elementene kunne endre hele uttrykket i bildet. Jeg har laget mange trykk, og er selvsagt mer fornøyde med noen. Føler jeg har klart å lage trykkene mine variert, og fått frem ulike uttrykk i kunsten min. Prosessen har vært krevende til tider, men jeg har virkelig jobbet hardt for å få frem de bildene jeg ønsket. Jeg har også blitt positivt overrasket over uforutsette resultater. Spesielt godt likte jeg at klassen var redusert. Det resulterte i et tettere samarbeid mellom både lærer og elev og elev og elev.  Prosessen har vært kjempe gøy, og jeg er fornøyd med resultatene ovenfor. Jeg har lært masse jeg vil ta med meg videre dette semesteret! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar