tirsdag 1. mars 2016

Ukens fem bilder

I de første ukene dette semesteret skulle vi publisere fem bilder med ulikt motiv. I oppgaven stod det at temaene var som følgende: hender, vinterhimmel i solnedgang, vind og vær, nattbilde og grafitti i bybilde. Temaene er svært ulike, og det resulterte i svært ulik jobb bak hvert enkelt bilde. Nedenfor kan du se resultatet. 


Det første bildet er av hender. Her valgte jeg å fotografere lillesøsteren min sine hender i flere ulike retninger og varianter. Siden lastet jeg bildene inn i "Photoshop" før jeg satte dem sammen i "Layers." Det er en stund siden vi har jobbet med "Layers", så jeg syntes det var gøy å friske dette opp litt. Det er tross alt en super måte å skape spennende effekter i et bilde, som vis ovenfor. Jeg har tatt i bruk denne metoden fordi det skaper liv i bildet, og fordi vi snart skal jobbe med "Layers" i timene fremover. Jeg redigerte bildet i svarthvitt, hvor jeg brukte effekten "Black and white". Etter min mening lager disse elementene et nifst preg i samspill med hverandre. Jeg tror mange vil tolke bildet som skremmende, og assosiere det med spøkelser og gjenferd. Hendene strekker seg oppover, og utifra bildet  kan det tolkes som lengsel etter fred. Syntes det fremmer et kunstnerisk preg. 



Mitt neste bilde er vinterhimmel i solnedgang. Dette bildet liker jeg veldig godt, spesielt på grunn av de magiske fargene som kommer frem under solnedganger. Bildet er lite redigert, men har forsterket fargene ved hjelp av redigeringsprogrammet "Potoshop", og brukt effekten "Contrast". Isen på vannet ligger stille, og trærne speiler seg i vannoverflaten. Syntes det er fantastisk å se de vakre fargene som viser seg på denne tiden av året. Fargene på himmelen speiler seg også i vannet som forsterket den magiske følelsen. 



Det tredje bildet var vær og vind, og jeg syntes dette kommer tydelig frem i bildet. Personene på bildet er mine søstre som går mot vinden en kald vinterdag. Snøen blåser bortover veien, og sikten er dårlig. Vinden kommer tydelig frem gjennom ansiktsuttrykk, holdninger og paraplyen som blåser bakover. For å forsterke det kalde og mørke været har jeg redigert fargene i "Photoshop". Her har jeg tatt i bruk "Vibrance" og "Curves". Syntes bildet er fint, og jeg får en kald følelse når jeg ser på det. De fryser, og vinden er sterk og kald - slik den ofte er på en vinterkveld.  



Det fjerde bildet jeg skulle poste på bloggen var nattbilde. Her har jeg tatt i bruk fototeknikken langlukker som vi har jobbet mye med tidligere i høst. Jeg valgte å bruke lang lukker for å få frem lyset fra bygningene i byen. Har redigert bildet i redigeringsorgrammet "Photoshop" hvor jeg har forsterket fargene ved hjelp av "Contrast" og "Curves".  Fargene la et livlig preg over bildet, og jeg syntes det fremstiller natten på en fin måte.


Det siste bildet var grafitti i bybilde. Jeg valgt å ta bilde av nettopp denne veggen fordi jeg syntes taggingen er særegen og har et personlig preg. Fargene står i kontrast til hverandre, og motivet kommer klart frem på veggen. Jeg har rediger bildet i "Photoshop", her har jeg forsterket fargene med hjelp av "Brightness" og "Contrast. Syntes redigeringen forsterket det kunstneriske uttrykket. Det er spennende å se kontrasten mellom grafitti og by.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar