torsdag 10. september 2015

Epler

I dette innlegget vil jeg også fokusere på eksponeringstrekanten, og vise dette gjennom bilder av epler. Disse bildene er også tatt i samarbeid med Kristina Bergmo. Eksponeringen styres av tre ting, ISO, lukketid (shutter speed) og blender (aperture). Forandrer du på en av disse går det utover de andre elementene for å få riktig eksponering. Det er dette vi har jobbet med de siste to ukene.

Overeksponert

Eple


F-stopp: F/8
Eksponeringstid: 1/100
ISO: 3200

Her ser du at bildet er overeksponert, det ser du ved at bildet er alt for lyst. Likte motivet, så det var gøy å fortsette prøvelsen om et ``just right`` bilde.


Undereksponert

Eple




F-stopp: F/8
Eksponeringstid: 1/800
ISO: 3200

Dette bildet er overeksponert, det ser du på de mørke fargene. Jeg syntes ikke dette kledde det motivet i og med at eplene skal se ferske og fristende ut. Mørket gjorde bildet litt trist, vannet forsterket dette ved at det ser ut som det nettopp har regnet.  


``Just right``

Epler


F-stopp: F/8
Eksponeringstid: 1/300
ISO: 3200

Dette bildet liker jeg veldig godt. Syntes eplet er bra plassert i forhold til eksponeringstrekanten, her er eplet plassert litt til høyre. 


Redigering 

Eple

Har har jeg og Kristina redigert bildene i appen ``VSCOcam``. Her redigerte vi mye kontraster for å få tydelig frem speilbildene i vannet. Syntes det var kult at vannet ser svart ut når det ligger nært det svarte papiret. Vi tok den så over i Photo shop for å gjøre bildet skarpere. Syntes resultatet ble veldig bra, og har lært mye om kombinering av lukketid, ISO og blender. 




Det nederste bildet mener jeg ble litt for mye bakgrunn. Ellers likte plasseringen til eplene og kombinasjonen med vannet. På alle bildene har vi tatt hensyn til det gyldnesnitt, dette er en mye brukt metode også blant kunstnere. 



Dybdeskarphet

Eple


F-stopp: F/8
Eksponeringstid: 1/300
ISO: 3200

Jeg valgte også å ta med dette bildet som viser tydelig frem dybdeskarpheten. Her har jeg fokusert på det fremste eplet, og duse ut dem bak. Fargene i bildet er friske og klare, dette fører til at eplene ser friske ut. Jeg valgte å sette opp svart bakgrunn på eplene i og med at dette gjør eplene enda tydeligere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar