onsdag 2. september 2015

Selfie og selvportrett

Ukens oppgave var å laste ned en selfie og ett selvportrett på den nyetablerte bloggen. Vi skulle også fortelle om forskjellen og likheten mellom fototypene. 

Bildet nedenfor er en selfie. Det er en type selvportrett fotografert av meg som selv er avbildet. Noe annet som er typisk for selfie er at det er tatt med mobiltelefonen eller et annet digitalt kamera. Bildet er tatt mot et vindu, noe jeg mener gir det perfekte selfie lyset. Da blir bildet lyst, men samtidig veldig klart. Bildet er tatt som selfier flest, svært spontant. Dette fører ofte til en spontan post på facebook, instagram eller andre sosiale medier. Jeg har redigert kontrastene i photoshop for å få fargene enda tydeligere. Lyset hjelper til med å uttrykke følelsene i bildet. Fargene og ansiktsuttrykket forteller at jeg er glad. Gleden forteller mye om meg og min personlighet ettersom jeg er en eventyrlysten, motivert og positiv jente. Her har jeg sminket meg, stelt håret og klar for å møte vennene mine.

































Så var det ukens selvportrett. Et selvportrett er en sjanger innen tegne- og malekunsten, men forekommer også ofte innenfor fotografi. Her portretterer jeg meg selv. Bildet er redigert i photoshop. Jeg brukte redigeringsprogrammet til å sette ned fargene i bildet for å få et dystert preg. For å forsterke det mørke preget tok jeg bevisst ikke på meg noen fargerike klær. Da jeg tok bildet satte jeg speilreflekskameraet i vinduet, så gikk jeg selv ut på verandaen. Jeg stilte kamera inn på selvutløser, og at det tok et par stykker om gangen. Ved å se på bildet ser man at været er dårlig. Bildet forteller meg at det vender mot høsten. Det er en årstid jeg forbinder med mørket, til tross for alt regnet. Dette bildet er mer planlagt enn det forrige, og jeg har tenkt over omstendighetene. Bildet er ganske personlig så jeg ville nok ikke postet dette på instagram eller facebook. Kanskje det hadde vært kult å fremkalt og hengt opp på veggen i stedet?



Forskjellen på disse fototypene er at selfie er et moderne utspring fra selvportrett. Selfie tar man spontant og kan holder mobilen eller kameraet i hånden. Ett selvportrett er et bilde du tar av deg selv men bruker ofte selvutløser, selfiestang eller en refleksjon i en gjenstand. Det er mer planlagt og personlig enn en selfie. Felles for fototypene er at du er fotografen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar