mandag 21. september 2015

Etikett

I uke 38 og 39 har vi jobbet med etiketter. Har har vi lært å bruke ``In Design`` for å sette sammen bilde og tekst. Med det har vi måttet ta hensyn til det gyldnesnitt for å få bildet til å passe godt sammen med teksten. Det man må være obs på i denne situasjonen er at teksten ikke utfordrer bildet og dets motiv.

Nedenfor har jeg lagt ut tre bilder av epler og to bilder av glass. Her har jeg plukket ut mine favoritter. På eplebildene har jeg lagt med tre ulike skrifttyper, mitt favoritt bilde er det øverste. Det bildet er veldig stilrent, men samtidig syntes jeg skriften utfyller bildet på en bra måte. Uten skriften blir bildet litt kjedelig med alt for mye bakgrunn. Vannet i bakgrunnen legger et livlig preg over bildet, det får eplene til å se ferske og nye ut. Skriften er veldig tradisjonell, og har et norsk særpreg over seg dette mener jeg passer fint til eplene. Skrifttypen jeg har brukt er: Copperplate Light. Likte det midterste bildet fordi teksten er veldig delikat. Bildet er rent, men syntes ikke jeg får frem det gyldne snitt like godt som på det øverste. Skrtifttypen i det midterste bildet er: Great Vibes. Er fornøyd med det svarte bakgrunnen i begge bildene ettersom dette fremhever eplene, og passer på at de er i hovedfokus. I det nederste bildet er eplene plassert bra i forhold til det gyldnesnitt. Det er også veldig stilrent med skrifttype: Carfi Lop.







Så var det bildene av glassene. Her jeg også plukket ut mine favoritter av totalt mange forsøk. Av disse bildene likte jeg det nederste bildet best. Syntes skriften er fint komponert i forhold til motivet. Skrifttypen jeg har brukt er: Bilbo Snask Caps. Teksten er grasiøs, og har et elegant preg. Mellomrommet mellom bokstavene gjør at teksten er lett å lese, men samtidig tar det ikke oppmerksomheten bort fra selve bildet. Det øverste bildet er litt skummelt i fargene, syntes preget er ganske så mystisk. Dette står i kontrast til den rene og veldig klare skrifttypen. Liker hvordan bildet er komponert med glassene, vannet og skriften. Her har jeg tatt hensyn til det gyldnesnitt, og valgte å bruke minuskler/små bokstaver.





Skal jeg gi meg en egenvurdering gjennom denne oppgaven vil jeg først og fremst si at den har vært krevende i starten. Det var ikke like lett å skjønne ``In Design`` eller hvordan det fungerte. Etter flere timer på skolen og litt hjemme vil jeg nå si at jeg føler meg sikker på grunnteknikkene. Det har vært en lærerik prosess jeg vil ta med meg, og bygge videre på. Det jeg har lært er å bli kjent med ulike skrifttyper og hvordan de kan fullføre et bilde uten å utfordre det. Jeg har lært hvordan jeg kan lagre et verk i ``In Design`` format, og ta det opp siden for å forbedre det. Oppgaven har altså ikke bare vært lett, den har bydd på utfordringer. Til tross for mye frustrasjon når ting ikke blir som jeg hadde tenkt har oppgaven vært både spennende, gøy og jeg har ikke minst fått mange nye ferdigheter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar